muguri fasole mung 14

Muguri de fasole mung- Mung Bean Sprouts

Muguri de soia

Cei care iubesc mancarea asiatica cunosc cu siguranta acesti muguri de soia. Chinezii cresc acesti muguri de aproape 3000 ani. In ultima perioada popularitatea lor a crescut si in restul tarilor, fiind considerati “health food”-mancare sanatoasa. Mugurii de soia sunt bogati in proteine, calciu fier, magneziu, potasiu, vitamina A, C, E si acid folic, dar pe langa asta sunt si visul oricarei diete. Contin foarte putine calorii, nu au colesterol, si nu contin salicilati (sarurile si esterii acidului salicilic), la care unele persoane sunt intolerante.

Au o textura crocanta si un gust delicat, usor dulce. Se pot manca cruzi, opariti sau stir-fried. Se pare ca prin metoda stir-fry mugurii dezvolta o proteina care nu se gaseste in forma cruda (oricum, e bine de retinut ca nu trebuie prajiti mai mult de 30 de secunde, pentru a le mentine textura cocanta). Se potrivesc bine cu ierburi si condimente precum ghimbirul, usturoiul, ceapa verde. In bucataria vietnameza se folosesc in stare cruda la rulourile de primavara dar si ca si garnitura la supele Pho.
Se pot cumpara in conserva, sau in stare cruda la raionul de vegetale din supermarchet, sau -subiectul acestui post- se pot face acasa, in cateva zile. Pentru mine e o incantare sa ii observ cum cresc, in plus stiu ca sunt proaspeti si pot sa ii fac cand vreau, in cantitatea de care am nevoie. Tot ce trebuie sunt niste boabe de fasole mung si putina planificare:
Ingrediente:
-boabe de fasole mung – o lingura de boabe am folosit eu, cantitatea de muguri e ceea ce se vede in poze.
Ustensile:
-un borcan larg, transparent
-o bucata de tifon sau o panza
-un elastic
Timp necesar:
2-5 zile
in plus, rabdare si intuneric.
Se spala bine, bine de tot boabele, pana ce apa e limpede si apoi se lasa 24 de ore intr-un borcan cu apa. A doua zi, se spala din nou, se scurg de apa, si se acopera partial gura borcanului cu o panza (prinsa cu elastic) lasand 1cm descoperit (in felul acesta boabele pot sa respire si nu se usuca). Se sprijina borcanul pe o farfurie, cu gura inclinata putin in jos, astfel incat surplusul de apa sa se poata scurge prin panza (acel centimetru lasat descoperit pentru aerisire va fi in partea de sus) intr-un loc intunecat. O data pe zi se clatesc cu apa si se asaza la loc. Vor incolti foarte repede, si la fiecare clatire veti putea arunca cojitele care se desprind. Cand ajung la marimea pe care o doriti, se zvanta de apa si se pastreaza in frigider intr-o punga sau vas inchis ermetic. Trebuie consumati in 3-4 zile. Optional se pot congela.
Ca fapt divers, daca va atrage o munca migaloasa de chinez, puteti sa rupeti terminatiile (micuta radacina si bobul cu frunzulite) de la fiecare mugure. Astfel curatati se numesc silver sprouts (daca ii intalniti in vreo reteta sa stiti ca la asta se refera)- actiunea este pur estetica, si de obicei in casele chinezesti munca aceasta este atribuita servitorilor.
In medicina chinezeasca, mugurii de soia sunt considerati yin, sau mancare racoritoare.